top of page

SJ tar hem Årets PUSH för andra året i rad

För sextonde året i följd har svenska konsumenter fått ge sin bild av varumärken och hur de presterar inom hållbarhet i Differs årliga PUSH-undersökning. Resultaten visar på en tydlig koppling mellan ett varumärkes hållbarhetsarbete och köp- & betalningsvilja samt belyser vikten av att hållbarhetskommunikation är transparent och branschspecifik.


Likt tidigare år bygger insikterna i PUSH-rapporten på svar från ett riksrepresentativt urval av svenska konsumenter i åldrarna 15-75 år. Totalt har drygt 1000 svenskar svarat på frågor om varumärken och hållbarhet. Nytt för i år är att undersökning och analysmetod förbättrats i samarbete med Johan Anselmsson, professor i marknadsföring vid Lunds universitet, för att ytterligare stärka möjligheterna att dra djupa slutsatser om varumärkesimage och varumärkesstyrka kopplat till hållbarhet.


”Genom att belysa möjligheterna inom hållbarhet och varumärkesbyggande vill vi bidra till att driva agendan för en hållbar utveckling framåt. I årets rapport ligger extra stort fokus på att förstå vad som driver hållbarhet inom en specifik bransch samt varför vissa varumärken upplevs som mer hållbara än andra. På detta sätt blir hållbarhetsprestationer mindre en kapplöpning om utmärkelser, och mer en källa till inspiration och vägledning för hela näringslivet.” säger Mikael af Kleen, strategikonsult på Differ och huvudansvarig för årets rapport.

Analyserna och insikterna har i årets rapport sammanfattas i tre huvudinsikter och, baserat på hur svenska konsumenter rankat de 63 välkända svenska varumärken i åtta branscher som inkluderats i undersökningen, har två vinnare korats och åtta branschledare framträtt.


Årets tre huvudinsikter:


1. Hållbarhet anses viktigt och bidrar till ökad köp- & betalningsvilja

Svenska konsumenter anser fortsatt att det är viktigt att varumärken ägnar sig åt hållbarhetsarbete och en majoritet av konsumenterna är villiga att rekommendera ettvarumärke baserat på dess hållbarhetsarbete. Vi ser också att hållbarhetsrelaterade varumärkesattribut har betydande inverkan på konsumenters köp- & betalningsvilja och att hållbarhet driver köp- och betalningsvilja i samtliga undersökta branscher.


2. Hållbarhet ersätter inte en grundläggande varumärkesposition

Traditionella varumärkesargument som t.ex. prisvärdhet och pålitlighet står sig starka när konsumenterna får uttrycka vad de tycker är viktigast. Således går det inte att helt bortse från grundläggande varumärkesposition. I analyserna ser vi dock att hållbarhetsrelaterade argument ofta är ”underskattade” av konsumenten och att deras påverkan på köp- och betalningsvilja är större än vad gemene konsument uppger.


3. Hållbarhetskommunikation behöver vara transparent och specifik

Hållbarhet behöver brytas ned och göras branschspecifikt för att konsumenter ska förstå och uppskatta ett varumärkes hållbarhetsarbete. Tittar vi trots det över alla åtta branscher som inkluderats i undersökningen framträder en gemensam nämnare – transparent hållbarhetskommunikation. Oavsett bransch sticker det ut som relevant och bidrar till hållbart värde för konsument, vilket är extra tydligt bland den konsumentgrupp som anger att de har hög hållbarhetskunskap.

 

Årets vinnare:


Årets PUSH: SJ

Till ”Årets PUSH” utses det varumärke som, oavsett bransch, rankats högst i undersökningen gällande varumärkets hållbarhetsimage*


Konsumenternas val: IKEA

Till ”Konsumenternas val” utses det varumärke som nämns flest gånger när konsumenterna fritt fått ange det varumärke de anser vara mest hållbart.


Utöver årets två vinnare framträder åtta bolag som innehar ledartröjan i sin respektive bransch (apotek, bank, bostad, dagligvaruhandel, detaljhandel, elbolag, kläder och transport)


 

Kontakt:

Mikael af Kleen, +46 72 552 85 31, mikael.afkleen@differ.se

Johan Johansson, +46 73 688 96 49, johan.johansson@differ.se

 

* Ranking baseras på ett hållbarhetsindex som mäter konsumenters nöjdhet med ett varumärkes hållbarhetsarbete.

 
 

Comments


bottom of page